25 fps or 18 fps

Forum covering all aspects of small gauge cinematography! This is the main discussion forum.

Moderator: Andreas Wideroe

Post Reply
roberto

25 fps or 18 fps

Post by roberto » Sat May 04, 2002 5:37 pm

Hi !

I live in France and work on documentaries on french TV (of course in Digital Beta not in film)
I am thinking about Super8 (I have nizo 6080) for my work .. could be great concerning the quality!, but of course costs are not the same… specially if you have to deal with a 20 minute intervieuw !!!

I have one question may be someone can help me.
If I edit in avid or final cut or whatever do I ABSOLUTELY have to shoot in 25 fps ?? what if I do it in 18 fps?(which seems to make a difference in time) Could it be normally viewed in TV later ?… Is there any kind of trouble with 18 frames ??
Thanks
Roberto

basstruc

Post by basstruc » Sat May 04, 2002 7:56 pm

Salut Roberto,
Bravo, je ne peut que t'encourager à utiliser le super8 dans un documentaire. De plus, comme tu dois le savoir, l'experience à déja été menée avec succés par bien d'autre, dont Christophe DE PONFILLY désormais tristement célebre pour ses documentaires sur le General MASSOUD. Il utilisait sa BEAULIEU 6008 équipée angenieux autant pour sa qualité que pour sa discretion ( et parfois dieux sait qu'il dévait étre discret ).
Ta 6080 me semble étre un choix excellent pour le son synchrone étant donné qu'il s'agit de la camera S8 la plus silencieuse jamais construit. Mais posséde tu un module de régulation du moteur au quartz ? Comme tu doit le savoir, on ne trouve plus depuis longtemps de cartouche S8 sonore. Comme dans tout autre format film, tu dois désormais prendre le son séparement et clapper à chaque début ou fin de prise. Les moteurs des cameras S8 non quartsées ne défile pas assez régulirement pour te permettre une synchronisation labiale parfaite d'un bout à l'autre de la cartouche.
Tu parles d'une interview de 20 minutes mais n'oublie pas que les cartouches dispo ne font que 3mn20 à 18im/s et 2mn30 à 24im/s.
N'oublie pas non plus que le prix de la pellicule n'est pas le seul facteur economique à prendre en compte. Le transfert video est également assez onereux : environ 1500frs le quart d'heure de pellicule transferée sur un télécinéma Rank Cintel III par exemple .Ce systéme est quasiment le seul qui pourra te garantir une qualitée broadcast. Tu peux également commender un Workprinter 3 à Roger ( Movistuff ) qui traine souvent dans ce forum et effectuer toi même le transfert avec ta DVW700 ( je suppose ) si elle posséde une sortie IEEE ou sinon avec une DSR500 DVCAM.
Les cameras S8 ne sont quartsable qu'a 24 ou 25 im/s donc dans le cadre d'une interview, tu sera obligé d'utiliser cette vitesse. Sinon, tu peux tourner à 18im/s sans probléme mais le rendu sera plus saccadé et les filés plus grossiés qu'a 24 im/s, mais sinon aucun probléme aprés transfert pendant le montage.
Sans indiscretion, tu tourne quoi et pour qui ?
Voila, si tu as besoin d'autre renseignements, hesite pas à poster tes questions et si tu cherches un jeune assistant cadre hésite pas non plus :-)
Matt

shootist

Post by shootist » Sat May 04, 2002 8:04 pm

Anyone care to translate the last post?

basstruc

Post by basstruc » Sat May 04, 2002 8:41 pm

Sorry m8,
I'll try too translate the most I can :
Hi roberto,
Bravo, I just can support you in using S8 on a documentary.You might know that this experience has already been done successfully by many others like Christophe DE PONFILLY, nowdays sadly famous for there documentaries on General MASSOUD. He used his BEAULIEU 6008 with 1,2/6-90 for quality aswell as for discretion ( & god knows that sometimes he needed to be discret).
Your 6080 seems to be an excellent choice for synch soundbecause it's the quietest S8 camera ever did.But is it crystal synched ? As you might know, there's no more sound cartridge available. As in all other film format, you'll have to take sound separetly & clap on begining or end of a take. S8 camera motor's non quartzed are not regulated enough to allow you to do lip synch from the beginning to the end of a cartridge.
You're talking about a 20min interview but don't forget that cartridge available are only 3mn20 long in 18fps & 2mn30 in 24fps.
Cartridge price are not the only economical factor to think about. Video transfert is very pricy : 1500frs for 1/4hour film long on a RKCintel III for exemple. This system is quidly the only to allow you brodcast quality. You also can order a WKprinter3 at Rger ( movistuff ) & transfer youself with your DVW700 ( I presum ) if there's a IEEE outup or a DSR500 dvcam.
S8 cameras are only quartsable in 24fps or 25fps, so in an interview you'll have to turn in those speeds. If not, you can shoot in 18fps without any problems but then it will be more jerky & threads bigger than 24fps. But after transfert, in editing, you'll have no problems to use it.
If you need other answers, don't hesitat & if you need somebody to assist you, don't hesitat eather :)
Matt

User avatar
vidwerk
Posts: 822
Joined: Wed May 01, 2002 2:20 am
Location: Toronto, CANADA
Contact:

Post by vidwerk » Sat May 04, 2002 11:02 pm

I work on an AVID Xpress system. Assuming you are work with an NTSC signal of 30 fps, you should shoot your super 8 at 24 fps. When this is transfered in the telecine process, be sure to tell the transfer person to run their transfer projector at 24 fps. This will convert to the same time frame (realtime) of 30 fps using a 3:2 pulldown. If you are work on another signal, 24 fps(film) should be a close enough direct transfer if working with a PAL signal.
Super 8 also looks great for B-roll footage (ie: The Lonely Planet).

Simon.

el don

Post by el don » Sat May 04, 2002 11:55 pm

salut basstruc

peut tu me dire quels documentaires de christophe de ponfilly ont été tournés en super8? merci d'avance.

hi basstruc,
could you tell me which documentaries of christophe de pnfilly were shot on super 8? thanks.

roberto

matt

Post by roberto » Sun May 05, 2002 12:25 am

Merci Matt pour tes infos.
Je suis réalisateur indépendant travaillant pour différents magazines (entre reportage et docu) comme " Thalassa " (j’ai tourné à Burlington près de Toronto une fois) " Faut pas rêver " et en ce moment pour le magazine " ARTE reportage " sur ARTE chaîne franco-allemande (je pars cette semaine pour le Kurdistan irakien) l’équipe est plus que réduite.(deux ou trois maximums) et la camera est louée.
JE voudrais en effet tourner en Super8 (comme dans ma jeunesse) un documentaire produit par moi même et avec plus de temps pour le réaliser… j’ai encore plein de questions notamment concernant le transferts
Tu peux m’écrire à roberto.lugones@libertysurf.fr
A bientôt
Roberto

En effet le sujet sur Massoud avait été tourné en Super8 mais il y a très longtemps et il a fait croire aux producteurs que c'était de la video!

Phil L

Post by Phil L » Sun May 05, 2002 11:57 pm

Hi frenchies, i'm french too, and i would like to knows super 8 users in south west (i live in Toulouse).
I'd like too knows how you deal with sound (cameras are noisy) and with clap (especially when you are alone). I am planning to buy one of fitzlaf's blimp, did you got a blimp too?
Filming in a silent room, isnn't it a challenge? But i loooovvvvee S8 and i want to use for documentaries too.
By the way, do you knows the marvellous films of Jean-Claude Rousseau in super 8?

Phil L

Post by Phil L » Mon May 06, 2002 12:42 am

There is an interseting interview of de ponfilly on http://oeil.electrique.free.fr/site/art ... id=N014C06
He explains why the choice of super8...

Post Reply